Undervisningsfilosofi – Effekt

Innledning

Under «Undervisningsfilosofi» beskriver jeg filosofien bak min måte å drive undervisning på, fra 2002 til d.d. Sentralt står tanken om studentsentrert undervisning. Men har min måte å strukturere undervisningen på noen effekt for mine studenters motivasjon for å lære?

Jeg har så langt hatt en høy gjennomføringsprosent i mine studier, og studentene selv gir uttrykk for positive synspunkter på min undervisning.

For å måle hvorvidt jeg når den enkelte student benytter jeg først og fremst refleksjonsnotat, men også emneevalueringer.

Mine resultater

I det følgende gjennomgås resultatene for de fagemner jeg har hatt/ fortsatt har fagansvar for.

1. Samfunnsinformatikk
  2. OAL151
  3. IKT og Læring 1 og 2
  4. ORG5005

Konklusjon

Det er aldri helt enkelt å trekke klare konklusjoner når det gjelder hvorvidt man treffer med sin undervisning eller ikke, men ut fra kombinasjonen av emneevalueringer, refleksjonsnotat (der disse er brukt), gjennomføringsgrad og karakteroppnåelse ved eksamen i mine emner, er det rimelig å anta at min måte å undervise på har hatt effekt for flertallet av mine studenters motivasjon for å lære og dermed oppnå de ulike fagemnenes læringsmål.

Referanser:

Allern, Marit (2005). Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktisk-pedagogisk utdanning. Doktoravhandling, Tromsø: Universitetet i Tromsø

Allern, Marit (2007). Innovasjonsteori og mappevurdering, nye perspektiver? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 1, 31–42.

Begg, Ingvild Sigstad (2002). Fra reproduksjon til læring: erfaringer fra «mapper» som lærings- og evalueringsform på 1. år ved Avdeling for helse- og sosialfag. Lillehammer: Høgskolen i Lillehammer.

Bunce, L., A. Baird, and S.E. Jones. «The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance.» Studies in Higher Education, 2017. 42(11): p. 1958-1978

Cayne, Julia V. (1995). Portfolios: a developmental influence?. Journal of Advanced Nursing, 21, 2, 395–405.

Headden, Susan, and Sarah McKay. “Motivation Matters: How New Research Can Help Teachers Boost Student Engagement.” Carnegie Foundation for Advancement of Teaching (2015)

Sandvoll, Ragnhild S, Dørum, Kine og Solberg, Mariann. «Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning» (2017)

Thompson, Peter. «Handbook of the Economics of Innovation», Elsevier (2010), Chapter 10 Learning by Doing, s.429-476