Formidling

Jeg har helt siden jeg var IT-sjef søkt å nå ut til kolleger, studenter og andre med mine tanker. Som IT-sjef benyttet jeg meg flittig av tidligere Høgskolen i Nesna sin interne skriftserie, mens jeg som førstelektor har søkt å nå bredere ut, både nasjonalt og internasjonalt. Denne «mappen» fokuserer på mitt undervisnings- og veiledningsarbeid, og følgelig passer det å avslutningsvis peke på et utvalg nasjonale og internasjonale publikasjoner der jeg blant annet behandler mine erfaringer fra ulike undervisningsforsøk.

Men før jeg peker på publikasjoner direkte relatert til forskning på egen undervisning, vil jeg vise til følgende bokproduksjon:

A) Bøker
– Alene:
1. Beslag og sikring av datautstyr : en enkel felthåndbok,
2. PC-sikkerhet – og mysteriet med de forsvunne filer (1).

– Sammen med andre:
1. Excel for næringslivet,
2. Spillavhengighet – gaming og gambling,
3. Innføring i informasjonsteknologi.

B) Artikler basert på forskning på egen undervisning

  1. Å bevisstgjøre informatikkstudenter deres rolle som fagpersoner og samfunnsborgere, og oppøve deres etiske bevissthet, samt motivere dem for samfunnsinformatikkfaget

    1. Godejord, Per Arne. (2008). Getting Involved: Perspectives on the Use of True Projects as Tools for Developing Ethical Thinking in Computer Science Students, i International Journal of Technology and Human Interaction, Vol. 4, Issue 2 [Nivå 1]
    2. Godejord, Per Arne. (2008). Perspectives on Awareness Work in the Field of Sexual Abuse of Children in Digital Media, Child Sexual Abuse: Issues and Challenges, ISBN: 1-60021-999-3, Nova Science Publishers [Nivå 1]
    3. Godejord, Beata, Godejord, Per Arne. (2008). Nowe obszarykommunikacyjne – nowewyzwaniadlaedukacji/ New communication spaces – new educational risks, i Social communication in virtual world, ISBN: 9788376111148, Adam Marszałek Publishing House, 2008. [Nivå 0]
    4. Godejord, Per Arne. (2007). Fighting child pornography: Exploring didactics and student engagement in social informatics, i Journal of the American Society for Information Science and Technology, Volume 58, Issue 3 (Tidsskrift nedlagt i 2013, var på Nivå 2)
    5. Godejord, Per Arne. (2007). Perspectives on project based teaching and “blended learning” to develop ethical awareness in students, i eLearning Papers Nº 6 [Nivå 1]
    6. Godejord, Per Arne. (2010). Teaching Ethics and Social Issues in the World of Web 2.0: Raising awareness of the dark side of the force, i Towards a better school: International perspectives. Boise: Educational Research Consulting, ISBN 9780975872376, s. 31-42. (Fagfellevurdert, men ikke i DBH-listen) [Nivå 0]
    7. Godejord, Per Arne. (2007). GÅ INN I DIN TID – Fra ide til handling, i Kids and Internet / Barn og internett: A Polish-Norwegian look at the digital world of kids/et polsk-norsk blikk på barn og unges digitale hverdag, Fredrikke, nr 13, 2007, Redaktører Godejord, Beata, Godejord, Per Arne (Prosjektrapport) [Nivå 0]
    8. Godejord, Per Arne. (2006). Exploring teacher methodology: using the example of sexual abuse of children as a way of teaching social informatics, i ITICSE ’06 Proceedings of the 11th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Volume 38 Issue 3, Pages 340-340 [Nivå 0]
    .
  2. Fokus på hvordan øke motivasjon for læring i asynkron nettundervisning i EVU-studier, hvordan øke motivasjon for læring ved bruk av flipped classroom for første års bachelorstudenter i Spill og opplevelsesteknologi og i Informasjonssystemer

    1. Godejord, Per Arne, Godejord, Beata J. (2023). Computer Games as a Pedagogical Tool for Creating Cyber Security Awareness in Proceedings of the 17th European Conference on Games Based Learning / Academic Papers, Vol. 17, No. 1, 2023. [Nivå 1]
    2. Godejord, Per Arne. (2022). VIRTUAL TEAMS AS AN ARENA FOR LEARNING IN ONLINE EDUCATION – PERSPECTIVES FROM STUDENTS in ICERI2022 Proceedings, ISBN: 978-84-09-45476-1. [Nivå 1]
    3
    . Godejord, Beata, Godejord, Per Arne, Sigurdardottir, Helga. (2016). Gamification: Beyond badges and competition, i ICT in Educational Design – Process, Materials, Resources, Volume 10, p. 73-83, ISBN 978-83-7842-259-4. [Nivå 1]
    4. Godejord, Per Arne. (2016). Reaching Hearts and Minds – Exploring learning using blogs, wiki, twitter and walkthroughs, i ICT in Educational Design – Process, Materials, Resources, Volume 10, p. 85-95 ISBN 978-83-7842-259-4. [Nivå 1]
    5. Godejord, Per Arne. (2014). The online classroom – Developing Learning Environments Using Project Work and Lecturing via Blogs and Wikis, i ICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources, pp. 107-118 – Vol. V, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, ISBN 978-83-7842-153-5. [Nivå 1]
    6. Godejord, Per Arne. (2014). The Online Classroom – Developing Learning Spaces Using Blogs, Wiki and Twitter, i ICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources, pp. 63-73, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórski, ISBN 978-83-7842-111-5. [Nivå 1]
    7. Godejord, Per Arne. (2013). Education in the World of Web 2.0 – Exploring Project Based Learning and Web 2.0 tools in the online course of Social Informatics for Teachers, i ICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources, pp. 63-73, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórski, ISBN 978-83-7842-111-5. [Nivå 1]

  3. Fokus på hvordan mobilteknologi kan styrke elevers læring i matematikk i videregående skole (EU-prosjekt)

    Denne bloggen er fokusert på min undervisningsforskning innen høyere utdanning, men det var ved Hitra videregående skole jeg gjorde de første forsøk med «omvendt klasserom» og bruk av internettbaserte kommunikasjonsverktøy, samt dataspill, for øke motivasjonen for læring hos mine elever. Det går en rød tråd fra denne perioden (1999-2001) til min totale omlegging fra tradisjonell undervisning til studentsentrert undervisning i 2022 ved HiNe. Derfor anser jeg som relevant å fremheve to artikler fra EU-prosjektet MILAGE.

    1.
    Godejord, Beata Joanna; Godejord, Per Arne; Figueiredo, Mauro; Bostad, Rune. (2018). LEARNING AUGMENTED BY MOBILE TECHNOLOGY: THE CASE OF MILAGE LEARN+ MOBILE APP in ICT in educational design: processes, materials, resources: volume 12, ISBN 978-83-7842-364-5 [Nivå 1]
    2. Godejord, Beata Joanna; Godejord, Per Arne; Bostad, Rune. (2017).
    UBIQUITOUS TECHNOLOGY IN EDUCATION CONTEXT: AN EVALUATION OF A MOBILE LEARNING APPLICATION in ICERI2017 Proceedings, ISBN 978-84-697-6957-7. [Nivå 1]

C) Blogger knyttet til min undervisning

Ellers har jeg prøvd å dele mine tanker om undervisning i blogger som

1. Thoughts on e-learning
2. IKTveiledninger
3. Kids Digital World – Exploring didactics in Social Informatics and distance learning
4. Didaktiske betraktninger (blogg under Nord universitet)

Jeg har også benyttet websider, wiki og blogg for å formidle problemstillinger og annet fagstoff til mine studenter som del av studentaktiv undervisning, og her er tre eksempler på dette. Samtlige egenproduserte nettsteder benyttet til formidling av undervisning finnes i Undervisningsrepertoar.

  1. Forelesninger i IN907 Samfunnsinformatikk
  2. Samfunnsinformatikk/ Social Informatics
  3. IKT og Læring

D) Seminar og konferanser

Interne og eksterne seminarer og konferanser har vært en viktig arena for min formidling og etter at Nord universitet ble dannet har jeg deltatt på følgende:

  1. //Mine erfaringer med omvendt klasserom, fra 2002 til i dag// Invitert foreleser på lokalt UNIPED kurs, Nord universitet, 28.10.2020
  2. //Studentaktiv undervisning på nett// Invitert foreleser på lokal Nettpedagogisk fagdag i regi av KOLT, Nord universitet, 14.05.2020
  3. //Blended Learning With Mobile Technology// Invitert foredragsholder, sammen med førsteamanuensis Beata Godejord, på Internasjonaliseringskonferanse for grunnopplæringen – IKG18, i regi av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling, Trondheim, 7. november 2018

Like viktig som presentasjoner i interne og eksterne seminar er kunnskapsutvekslingen internt. Her har jeg vært medlem av interngruppen for NORDLAB, under ledelse av professor Odd Jarl Borch. Mine bidrag her var innspill basert på min erfaring fra e-læring og bruk av dataspill som verktøy for bevisstgjøring og læring. Videre er jeg medlem av forskningsgruppen Sikkerhet og beredskap, under ledelse av professor Natalia Andreassen.

I det videre følger en oversikt over presentasjoner og posters på konferanser knyttet til min undervisningspraksis:

  1. //IKT som læringsverktøy – Når fører det til læring// Accepted presentation, session 6, at NOKOBIT 2004 – The 11th Norwegian Conference on Information Systems (in Norwegian), 2004, Stavanger, Norway.
  2. Barn og unges digitale hverdag Invited presentation at the Skolelederkonferanse 2005 (in Norwegian), session 20, November 2005, Lillestrøm, Norway
  3. //Kid’s digital world / Cyfrowy swiat dziecka// Invited presentation at the VI Scientific and Didactic Seminar Diagnosis and Evaluation in Aspect of Strategy of Development Education, University of Szczecin, Poland (In English), April 2006
  4. //Exploring teacher methodology: using the example of sexual abuse of children as a way of teaching social informatics// Poster Presentation at the 11th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education (in English), June 2006, Bologna, Italy.
  5. //Nettbasert undervisning og differensiering – Å nå “hele” studenten//, Invited presentation at local seminar on LMS in education, hosted by Nesna University College and it’slearning, Mo i Rana, 14th. December 2006.
  6. //Kids Digital World/ Cyfrowy Swiat Dziecka// Invited presentation at the Zielonogórskie Dni Pedagogiki Mediów: Seminarium CYFROWY SWIAT DZIECKA, University of Zielona Gora, Poland (In English), April 2007 (Pictures). With Beata Godejord, PhD
  7. //Nowe przestrzenie komunikacyjne, nowe zagro?enia pedagogiczne// Accepted presentation at Social communication in the real and virtual world, University of Wroclaw (In English and Polish), Duszniki Zdrój, Poland, September 2007. With Beata Godejord, PhD.
  8. //Bruk av bevisstgjøringsprosjekt// Invited presentation at the National Conference for Teacher Educationalists Focusing on Internet abuse and violance in close relations, Children in Difficult Situations (In Norwegian), April 2008, Nesna, Norway.
  9. //Barn og unges digitale hverdag// Invited presentation at the National Conference for Teacher Educationalists Focusing onInternet abuse and violance in close relations, Children in Difficult Situations (In Norwegian), April 2008, Nesna, Norway.
  10. //WEB 2.0 – Overgrep og ukultur// Invited presentation at the National Conference for Practice in Teacher Education, May 2008, Nesna, Norway
  11.  //Gå inn i din tid – 10 år med bevissgjøring av informatikere og lærere// ,Invited presentation at the «Gå inn i din tid» – Conference on Child Sexual Abuse, Oct. 2012, Nesna University College, Norway
  12. // The Online Classroom – Developing Learning Spaces Using Blogs, Wiki and Twitter //, Accepted as poster presentation at the 8th EDEN Research Workshop conference, 27th – 28th of October 2014, and inclusion in the Book of Abstracts (Short version, one page).
  13. //Digital media and learning – A personal journey//, presentation at the C2- transnational meeting, MILAGE-project; 25th of April – 29th of April 2016.
  14. //Digital media and learning – A personal journey into integrated use of digital media in teaching and assessment//, invited video presentation at the NORD University Educational Seminar, 5th – 6th of September 2016.

E) Prosjekter

En annen viktig del av mitt pedagogiske arbeid har vært å delta i internasjonale og nasjonale prosjekter som er knyttet til forskning på hvordan motivere til læring. Jeg har deltatt i følgende prosjekter:

  1. Internasjonal forskningsgruppe MILAGE  (2015-2018),
    Deltakerland: Portugal, Spania, Tyrkia og Norge
    Internasjonalt prosjekt: MILAGE  (2015-2018)
    Prosjektleder/ forskningsgruppeleder: Professor Mauro Figueiredo, Universidade do Algarve (UdA), Portugal
    Artikler på nivå – Alene: 0 Medforfatter: 2
  2. Internasjonal forskningsgruppe ICTinED  (2012 – 2020)
    Deltakerland: Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og Norge
    Internasjonalt prosjekt: ICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources (2012-2020)
    Prosjektleder/ forskningsgruppeleder: Professor Eunika Baron-Polańczyk, Uniwesytet Zielonogórski (UZ), Polen
    Artikler på nivå – Alene: 3 Medforfatter: 2 /Poster Abstract: 1
      x
  3. Internasjonal forskningsgruppe Getting Involved (2006/07 – 2008). Deltakerland: Norge og Polen
    Lokalt (med noe nasjonalt og internasjonalt samarbeid) prosjekt: Gå inn i din tid/ Getting Involved (2006/07 – 2009)
    Prosjektleder
    : Førstelektor Per A. Godejord, Høgskolen i Nesna
    Artikler på nivå – Alene: 4  Medforfatter: 1 /Poster Abstract: 1 Rapport: 1

F) Innlegg i digitale aviser og på nettsteder

Jeg har også søkt å bidra til informasjon og bevisstgjøring for folk flest innen e-læring/ bruk av IKT i undervisning og digital beredskap (informasjonssikkerhet), og her følger noen innlegg i ulike avisers digitale utgaver.

  1. Hackergruppe freder sykehus og veldedige organisasjoner, fagkommentator, Digi.no, 18.11.2023
  2. Informasjonssikkerhet begynner ved kjøkkenbordet, Nordnorsk debatt, 27.09.2023
  3. Å strømme, eller ikke strømme…, Trønderdebatt, 19.07.2023
  4. Digital egenberedskap i skyggen av krig, Innherred avisa, nettutgave – Debatt, 06.02.2023
  5. Informasjonssikkerhet i krigstid, Trønderdebatt, 04.02.2023
  6. Digital beredskap i krigens skygge, Nordnorsk debatt, 02.02.2023
  7. Informasjonssikkerhet når krigen raser, Avisa Nordland, nettutgave – debatt, 02.02.2023
  8. Chat GPT – En mer talefør slektning av ELIZA, Trønderdebatt, 10.01.2023
  9. Chat GPT – Et artig verktøy men ingen pålitelig eksamensløser, Avisa Nordland, nettutgave – debatt, 12.01.2023
  10. Digital beredskap – et spørsmål om bevisstgjøring, Trønderdebatt, 19.10.2020
  11. Internett – fylt til randen av pedofile og barneporno?, Rana Blad, nettutgave – debatt, 21.10.2004
  12. Er det IKT eller læreren som fører til økt læring?, Rana Blad, nettutgave – leserbrev, 27.05.2004

  13. Journalister med hodet i sanden, ABC Nyheter, leserbrev, 11.01.2003
  14. Kommentar til «Dataspill om bioteknologi», Samfunnshuset, Kunnskapsnettet, 22.09.2022
  15. Hysteriet lenge leve, digi.no Debatt, 20.09.2001
  16. IKT i undervisning – keiserens nye klær? Samfunnshuset, Kunnskapsnettet, mai, 2001

Andre avisinnlegg

  1. Verneplikt handler om forsvar av landet, ikke gratisarbeid i helsesektoren, Alltinget.no, 22.03.2024
  2. Samfunnstjeneste – et blindspor i beredskapsdebatten, Fanaposten, – papiravisen 08.03.2024, side 4. – nettavisen 10.03.2024
  3. Samfunnstjeneste – en avsporing av beredskapsdebatten, Nationen, 06.03.2024
  4. Samfunnstjeneste – en alvorlig avsporing av en viktig debatt, Nordnorsk debatt (Nordlys), 05.03.2024
  5. Samfunnstjeneste – Et blindspor i beredskapsdebatten, Avisa Nordland, nettutgave, Debatt, 01.03.2024
  6. Det nye politikermantraet i beredskapsdebatten, Trønderdebatt, 29.02.2024, samt Trønder-Avisa, side 3, 01.03.2024
  7. Gjenreis Sivilforsvaret som krigsorganisasjon, Trønderdebatt, 04.05.2022
  8. Sivilforsvaret – Beredskap ved et veiskille, Dagsavisen, Debatt, 22.03.2017
  9. Dette er et grovt overtramp fra et mektig departement overfor unge enkeltindivider. Her bør departementet be om unnskyldning, Rana Blad, Leserinnlegg, 22.03.2015
  10. Skoler har ikke lov til å totalforby mobiltelefoner, Intervju i TU, 13.10.2013

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.