Merittering – Innledende oversikt

I min digitale pedagogiske mappe har jeg søkt å dokumentere følgende, ut fra kriteriene for meritert underviser og med tanke på at disse kriteriene også kan benyttes inn i en dosentsøknad:

Kriterium 1: Fokus på studentenes læring

  • Beskrivelser av og begrunnelser for undervisning- og veiledningsopplegg (Eksempelvis: 1, 2, 3, 4)
  • Undervisningsmateriell og læremidler
    (Eksempelvis: 1, 2, 3 , 4 og 5)
  • Fagfellevurdering – kollegaveiledninger
    (Eksempelvis: 1, 2, 3, 45)
  • Studentevalueringer (Eksempelvis: 1)
  • Film/video av egen undervisning (i eller utenfor klasserom)
    (Eksempelvis: 1, 2)
  • Publiserte konferanse- og tidsskriftsartikler hvor studenters læring og pedagogikk er sentralt (Eksempelvis: 1)

Kriterium 2: Systematisk og reflektert utvikling av undervisning og veiledning over tid

  • Kommentarer til og refleksjon over egen undervisning, veiledning og  utviklingsarbeid (Eksempelvis: 1 )
  • Vise hvordan erfaringer og refleksjoner har bidratt til videreutvikling av egen undervisning- og veiledningspraksis. (Eksempelvis: 1)
  • Dokumentasjon av kurs- og konferansedeltakelse. (Eksempelvis: 1)
  • Ulike typer publikasjoner om undervisning og veiledning. (Eksempelvis: 1)
  • Søkeren har bidratt til å styrke arbeidet med internasjonalisering innen utdanningsfeltet, med siktemål om å heve utdanningskvaliteten. [Her er det særlig punktene «Veilede eller undervise internasjonale studenter på engelsk eller annet ikke-skandinavisk språk» og «Utvikle internasjonalt orienterte studier som særlig er rettet mot å rekruttere internasjonale studenter» som jeg vil trekke frem. Å ha engelsk pensum i de emner og studieprogram jeg har ansvar for er en selvfølge ved et universitet, så dette anser jeg som unødvendig å fremheve]. (Eksempelvis: 1, 2, 3, 45 , 6 og 7)

Kriterium 3: En kollegial holdning og fokus på kollektiv utvikling

    • Konferansebidrag (Eksempelvis: 1)
    • Artikler i tidsskrift, rapporter mm. (Eksempelvis: 1)

Tildelt av Open Education Europa, 03.02.2016

UTDANNINGSFAGLIG KOMPETANSE

I Nord universitets «Veileder for dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse» vises det til at for å få opprykk til dosent kreves Grunnkurs universitetspedagogikk min. 200 t eller relevante kurs min. 40 t + min 1 årsverk undervisning/veiledning i høyere utdanning.

Jeg har:

  • Pedagogisk eksamen (Ped.Sem), bestående av Pedagogisk teori, Fagmetodikk og Praktisk undervisningsmetodikk. Hospitering ved Hop ungdomsskole og Fana Gymnas. Varighet: Ett semester (1991).
  • Over 20 års erfaring som foreleser i høyere utdanning (høgskole og universitet). (Høst 2001 – d.d.)
  • To års erfaring som lærer i videregående skole (Høst 1999 – Vår 2001).
  • 13 års erfaring med annen form for veiledning (ansattes bruk av digital teknologi og veiledning av befal i utføring av ledelse). (Høst 1993 – Vår 1999. Desember 2013 – Januar 2021).

Jeg har altså, etter at jeg var ferdig med Ped.Sem ved UiB, drevet med veiledning og undervisning i 30 år.

I 23 av disse årene har jeg drevet med studentaktiv læring, herunder aktiv bruk av ulike former for digitalisering (inklusive nettstøttet undervisning).

I 20 år har jeg jobbet med ren asynkron nettbasert undervisning, herunder veiledning og vurdering.

Men jeg har ikke tatt verken Uniped, Digiped, kurs i Studentaktivt læringsdesign, eller Engageped.  Dette kan være en svakhet, selv om mine to tidligere kommisjoner mente at den utdanningsfaglige kompetansen var ivaretatt ut fra kombinasjonen av Ped.Sem (som i seg selv er regnet som et for lite kurs) og lang undervisningspraksis. Typisk nok ble ikke den militære veilederutdanningen tillagt noe vekt.

Videre har jeg i 17 år forsket på egen undervisning og formidlet mine resultater i internasjonale publikasjoner.

Tidslinje (utvalg)

  • 1991: Hovedfag i informasjonsvitenskap (IKT-sikkerhet),  Ped.Sem.
  • 1993: Ansatt som system- og AV-ansvarlig Nesna Lærerhøgskole
  • 1994: IT-sjef Høgskolen i Nesna
  • 1994/1995: Utvikler HiNe sine første websider. Operative februar 95.
  • 1996: Første forsøk med websider og CuSeeMe-video knyttet til e-læring
  • 1999: Første internasjonale artikkel om nettbasert undervisning, publisert på alt.education.distance
  • 1999: Ansatt som systemansvarl. og lektor i Informatikk linjefag, Hitra vgs.
  • 2000: Første forsøk med «flipped classroom» og bruk av Internett (ICQ) som «klasserom», samt bruk av kommersielt dataspill (multiplayer) for å illustrere poeng knyttet til nettverk, Hitra vgs.
  • 2001: Ansatt som lektor i informatikk, deretter som stipendiat, Informatikkseksjonen, Høgskolen i Nesna
  • 2001: Leder forsøk, som del av stipendiatarbeidet, med bruk av pedagogiske dataspill for matematikkundervisning, Fillan skole, Hitra
  • 2002: Første eksperimentering med LMS (Moodle), HiNe.
  • 2002: Legger om fra ordinære forelesninger til «flipped classroom» med fokus på studentaktivitet og prosjektbasert undervisning, HiNe.
  • 2003: Alle forelesninger og undervisningsstoff legges åpent på web.
  • 2003 – 2009: Leder undervisningsprosjektet «Gå inn i din tid» i samarbeid med Redd Barna og med deltakelse fra KRIPOS. Fokus: Internettbaserte overgrep mot barn og unge. Deltakelse fra Universitetet i Zielona Gora fra 2006. HiNe.
  • 2003: Kommisjonsvurdert til Førstelektor i informatikk (IKT-sikkerhet/ Studentaktiv undervisning), HiNe.
  • 2006: Oppretter første undervisningsblogg.
  • 2007: Utforsker Facebook som digitalt klasserom sammen med mine samfunnsinformatikk-studenter
  • 2007: Oppretter første YouTube-kanal for undervisningsvideoer.
  • 2008: Oppretter første Twitter-profil for formidling og undervisning.
  • 2008: Tar i bruk Second Life som «forelesningsrom» og studentaktiv arena.
  • 2008: Oppretter Wiki for Samfunnsinformatikk-ressurser til bruk i undervisning ved Høgskolen i Nesna. Denne ressurssiden ble evaluert og akseptert av Intute for oppføring på deres nettside om ressurser for utdanning og forskning i samfunnsvitenskap – emne: Samfunnsinformatikk. Fagfellevurdering foretatt av University of Bristol i samarbeid med University of Birmingham, Storbritannia. Også oppført på Rob Kling Center for Social Informatics under «Wikis«, fra 2008 til 2010
  • 2008 – 2011: Dekan ved Høgskolen i Nesna.
  • 2011 – 2014: Dekan ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
  • 2012: Veilederutdanning ved Heimevernets Skole og Kompetansesenter.
  • 2013 – 2021: Tjenestepliktig stabsrådgiver, Sivilforsvaret, med ansvar for taktisk evaluering og veiledning av befal, samt instruksjon i navigasjon.
  • 2014 – 2015: Førstelektor, IKT-Pedagogisk senter, Høgskolen i Nord-Trøndelag.
  • 2015 – 2016 : Førstelektor ved Høgskolen i Nesna, Institutt for IKT.
  • 2016 – d.d.: Førstelektor Nord universitet, Handelshøyskolen.

Jeg har vært aktivt tilstede på internett siden 1994 og det meste av tiden i jobbsammenheng. Sterkt påvirket av forskere som Howard Rheingold har jeg utforsket ulike muligheter for faglig bruk av verdensveven, både som foreleser og som dekan. I løpet av årene som har gått siden 1994 har jeg bygget opp en ganske så stor tilstedeværelse på nettet, og har tatt i bruk ulike sosiale medier (eller Web 2.0 som det en gang ble kalt) så snart de dukket opp.
I 1996 var jeg, i egenskap av IT-sjef del av et arbeid der websider og videokonferansesystemet CuSeeMe ble testet ut som del av Informatikkseksjonen ved HiNe sitt første e-læringstilbud. I 2006 utviklet jeg min første undervisningsblogg og i 2007 startet jeg å bruke YouTube som forelesningskanal som del av mitt arbeid med Samfunnsinformatikk, før jeg skiftet til Vimeo i 2015. I 2009 ble 4Shared benyttet for lagring av podcaster, før jeg gikk over til Soundcloud i 2015.

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.