NBER Digitization Tutorial 2019

Stipendiat ved Handelshøgskolen Nord, Birgitte Hovdan Molden, er for tiden på utenlandsopphold i Wisconsin, Madison. Hun har sammen med sin mann Lars Hovdan Molden, som også er stipendiat ved HHN, tatt med seg sine to små barn over dammen for å jobbe tett på professorer med viktige bidrag innen sine forskningsfelt. I tillegg til å jobbe ved University of Wisconsin-Madison denne våren, skal Birgitte i begynnelsen av mars delta på den årlige NBER Digitization Tutorial for PhD-studenter innen økonomi.

NBER står for National Bureau of Economic Research. Det er en amerikansk, privat, ideell, ikke-partisk organisasjon, dedikert til å drive økonomisk forskning og formidling av forskningsresultater til akademikere, offentlige beslutningstakere og privat næringsliv. Organisasjonen består av over 1400 professorer, i tillegg til forskere som er ledende innen sine felt fra universiteter og forskningsinstitusjoner i hele USA. NBER Digitization Tutorial er ment for å introdusere PhD-studenter til det relativt nye forskningsfeltet digitalisering og gi kandidatene mulighet til å lære av ledende forskere innen emnet. I spissen av tutorialen finner vi professor Shane Greenstein ved Harvard Business School og professor Avi Goldfarb ved Rotman School of Management. I sammenheng med tutorialen arrangeres det et vintermøte i digitaliseringsgruppen til NBER, hvor 8 NBER-forskere presenterer og diskuterer artikler de jobber med innen «Economics of Digitization».

Stipendiat ved Handelshøgskolen Nord universitet, Birgitte Hovdan Molden. Bilde fra Kick-off for DigInn.

Søkerne til tutorialen måtte legge ved en egenprodusert forskningsartikkel innen digitalisering. Det var veldig mange søkere og derfor svært gledelig for HHN og DigInn at Molden ble invitert til å delta.

– Jeg føler meg heldig som har fått mulighet til å delta. Dette gir meg anledning til lære av de beste i verden innen forskningen på dette feltet og se hva de er opptatt av. Slike internasjonale møter, konferanser og workshops er utrolig viktig når man er forsker, og særlig som «ny» forsker. Ikke bare for å lære seg noe nytt, men også for å kunne knytte nettverk og «ta med» erfaringer og kunnskap tilbake til kollegaer ved Nord universitet og DigInn, forteller Molden.

Tutorialen vil bli avholdt ved fasilitetene til Stanford Institute of Economic Policy Research ved Stanford University.