Handelshøgskolen live-streamer lunsjpraten

Hver fredag de siste ukene har du kunnet nyte godt av en live-streamet lunsjprat med ulike næringslivsaktører hvor de diskuterer og belyser ulike sider ved vår nye hverdag.

I spissen for ​det de kaller for «Lunsjprat» står universitetslektor Lars Hovdan Molden (til høyre på bildet over) ved Handelshøgskolen (HHN) og Edvard Iversen v/ Lindseth Reklame i Steinkjer (til venstre på bildet).

– Da Edvard og jeg først begynte å leke med tanken om en live-streamet lunsjprat, så var ideen å bringe studentene nærmere næringslivet under koronakrisen. Men, koronakrisen har også presset oss i akademia til å ta i bruk ny teknologi og nye digitale løsninger. Så, jeg som forsker på adopsjon av teknologi har mer eller mindre funnet meg selv som et lærebokeksempel den siste tiden, sier Molden og ler.

Viktig å opprettholde næringslivskontakten

– Med spøk til side, så sitter nå studentene våre hjemme og studerer mer eller mindre digitalt, brått revet bort fra den normale studiehverdagen på InnoCamp Steinkjer. På InnoCamp er næringsliv, offentlig forvaltning og næringsliv samlet under ett tak, og kontakten med næringslivet er noe vi vet studentene setter pris på.
– ​Denne næringslivskontakten var noe vi ønsket å opprettholde under koronakrisen og det er dette som var utgangspunktet for den ukentlige lunsjpraten, forteller Molden.

Stort engasjement gir motivasjon

Sendingen foregår på HHN Steinkjer sin facebook-side​ og publikum har vist seg å være flere enn hva Molden og Iversen først hadde sett for seg.
– Etter den andre lunsjpraten innså vi at konseptet hadde en bredere målgruppe enn først tenkt. Både under og etter pratene kom det spørsmål og hilsninger fra næringslivsaktører, både lokalt og nasjonalt. Dette var litt uventet og ikke minst veldig hyggelig! Det har jo gitt oss mer selvtillit og motivasjon til å skaffe flere og mer kjente ansikt i de kommende lunsjpratene, sier Molden.

Tema i dag: Toppledelse i kriser

Fredag 3.april arrangerer HHN og Lindseth Reklame en lunsjprat med Sigbjørn Aanes fra First House​. Aanes var i flere år nærmeste medarbeider for statsminister Erna Solberg og har jobbet tett på kriser både nasjonalt og internasjonalt i politikken. I dag jobber han tett på norske næringslivsledere og veileder spesielt på kommunikasjon.

– Sigbjørn Aanes vil gi seerne våre et unikt innblikk i hvordan toppledere i politikken og næringsliv jobber i den krisen vi nå ​finner oss i, sier Iversen, som også jobber som prosjektleder for AgriTech Nordic og AgriTech konferansen.
– Vi håper å få til en god spørsmålsrunde i etterkant av lunsjpraten og vi har derfor åpnet for at seerne kan sende inn spørsmål til Sigbjørn og Lars allerede nå, forteller Iversen og viser til HHN Steinkjer sin Facebook-side for mer informasjon om hvor man kan sende inn spørsmål.