MINS-forsker med kapittel i nordisk bok om feministiske bevegelser

Astri Dankertsen, førsteamanuensis i sosiologi og faggruppeleder i MINS, er ute med med kapittel om samisk feminisme i en bok om feministiske bevegelser i Norden. Feminisms in the Nordic Region. Neoliberalism, Nationalism and Decolonial Critique er redigert av Pauline Stoltz, Suvi Keskinen, Diana Mulinari, og er utgitt som en del av serien Gender and Politics fra forlaget Palgrave Macmillan.

Boka på fokuserer på hvordan feministiske bevegelser i Norden utfordrer ulikhet når det kommer til kjønn, rase og klasse, og er gitt ut på det. Boka diskuterer også det i lys av globale kriser og økt mobilitet, hvor de feministiske bevegelsene også i økende grad er nødt til å posisjonerer seg i møte med nasjonalisme og høyrepopulisme. Dankertsens bidrag undersøker hvordan det er mulig å gi rom for samiske perspektiver både innenfor samisk forskning og nordisk feministisk forsking. I kapittelet tar hun for seg hvordan samiske perspektiver har blitt marginalisert i nordisk feministisk forskning, samtidig som feministiske perspektiver i liten grad har vært en del av samisk forskning.

Samtidig har det i de senere år skjedd en dreining, for stadig flere forskere jobber med denne typen problematikk. Hun viser også til at også det samiske forskningsprogrammet i Forskningsrådet i de senere år har tatt innover seg at kjønnsperspektiver kan være nyttig for samisk forskning. Det er særlig relevant med tanke på overgrepssakene i Tysfjord, som et dagsaktuelt eksempel på hvor viktig det er å forstå forholdet mellom kjønn, kultur og kolonialisme.

Boka er et resultat av et nordisk nettverksprosjekt, The Future of Feminism in the Nordic Region, finansiert av NOS-HS – Nordisk samarbeidsnemnd for humanistisk forskning (424 111 SEK) og NIKK – Nordisk institutt for kunnskap om kjønn (270 000 DKK), hvor forskere fra alle de nordiske landene møttes på til sammen tre nettverkssamlinger i København, Lund og Oslo i 2016 og 2017. Dankertsen forteller at dette nettverket har vært utrolig lærerikt og interessant å være en del av, og at hun har blitt kjent med forskere som har vært viktig med tanke på hennes egen faglige utvikling. Det var både utfordrende og spennende å delta i dette nettverket, siden forskere fra til dels ganske ulike land og fagbakgrunner møttes og diskuterte temaer som både er kontroversielle og viktige, med stor samfunnsrelevans.

– Det er utrolig viktig at det finnes muligheter til å finansiere nettverk som dette, sier Dankertsen. Det gir unike muligheter til å knytte kontakter og utvikle seg som fagperson. Hun håper at hun får muligheter til å delta på flere slike prosjekter i fremtiden.

Kapittelet vil snart være tilgjengelig som open access. Les mer om boka her: https://www.palgrave.com/gp/book/9783030534639