Hva vet vi om vurdering og valg studenter gjør?

Valgt vurderingsform har stor innvirkning på hvilken læringsstrategi studentene velger og potensielt hvilket læringsutbytte studenter får. Det er dermed ikke vilkårlig hvilken vurderingsform man velger når man skal designe et læringsløp for studentene i et emne.  For eksempel, velger vi å gå for det som har vært standard siden «tidenes morgen», nemlig en skriftlig skoleeksamen uten tillatte hjelpemidler, blir studentene veldig opptatt av om de ulike elementene i undervisningen er relevant for eksamen. Får de et inntrykk av at dette ikke er superrelevant, så velger de gjerne bort elementet. Er derimot foreleser veldig tydelig på at dette er eksamensrelevant, vil det komme i haugen med elementer man kikker på mens man pugger til eksamen 14 dager før selve eksamen går av stabelen.

Forholdet mellom vurdering, læring og undervisning – en akademisk treenighet (etter Raaheim, A, 2019)

Professor Arild Raaheim (UiB), har skrevet boken «Eksamensrevolusjonen» hvor han basert på egen forskning skriver om sammenhengen mellom vurderingsform og læring i den første delen av boka. Han sier at det som har størst innvirkning på studentenes læringsstrategi og -utbytte, er hva studenten GJØR.

Og når det kommer til hva som påvirker studentenes valg mest, er det valgt vurderingsform som definitivt vinner. Hvis vi ønsker studenter som skal jobbe jevnt og trutt gjennom hele studiet med pensum, må vi ha en vurderingsform som gjenspeiler dette, i tillegg til læringsaktiviteter som understøtter dette.

Den akademisk treenigheten som vises i figuren, må sees i sammenheng med læringsutbyttebeskrivelser, vurdering og undervisnings- og læringsaktiviteter.

Noen undervisere møter motstand i studentmassen når de prøver å endre undervisning- og læringsaktiviteter. Dette kommer gjerne av blant annet dårlig forventningsavklaringer og begrunnelser, men ikke minst skyldes motstanden ofte at det ikke er sammenheng mellom aktiviteter og vurderingsform.  Det blir derfor viktig å også se på vurderingsform når vi skal re-designe et emne med tanke på skifte av fokus fra undervisning til læring, et skifte som ligger i bunnen for Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning.

Ref:

Raaheim. (2019). Eksamensrevolusjonen : råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer (2. utgave.). Gyldendal.

Bjælde, O. E., & Lindberg, A. B. (2021). DUT Guide om løbende bedømmelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(31). https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.128036

Kunnskapsdepartementet. (2017). Meld.St.16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning – Oppfølgning av meldingen. Retrieved from https://www.uhr.no/_f/p1/i879ec24c-9579-490a-aa9b-81dd4a442e79/brev_om_oppfolging_juni2017.pdf